Коммуналдық сала – қайнаған қала тірлігінің қазаны
Шаһар тұрғындарының күнделікті тыныс-тіршілігін бес аусағындай біліп, келеңсіз жағдайлар орын ала қалса, дереу жедел іске кірісетін коммуналдық саланың қашанда арқалайтын жауапкершілік жүгі ауыр. Жұртшылық жарығы сөнсе, суы тоқтаса, жылу жүйесінен жік шықса, бірден осы саланың қызметіне жүгінеді. Арыз-шағымдарын айтып, араша сұрайды. Күндіз-түні тыным таппай, қаланың қалыпты тірлігін қамтамасыз етуге еңбек етіп жүрген мұндағы мамандардың әрқайсысының салғырттыққа жаны қас. Тіпті, күллі әлемді алқымнан қысқан күрделі кезеңде де аталмыш саланың жұмысы тұралап қалған емес. Осы орайда қала халқы тұрмысының күрмеулі мәселелерін уақытылы шешіп, сапалы қызметпен қамтамасыз етіп отырған қалалық тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығы, жолаушылар көлігі, автомобиль жолдары және тұрғын үй инспекциясы бөлімінің басшысы Елмұрат Рахматуллаевпен сұхбаттасқан едік.
– Коммуналдық қызметтің барлық жұмысшысы қала тіршілігі жүйесінің толассыз жұмыс істеуін қамтамасыз етуге жұмылдырылған. Байқағанымыздай, карантиндік талаптардың күшейтілуіне қарамастан сала жұмысы қарқынды жүріп жатыр. Осы орайда мамандардың қауіпсіздігі қаншалықты қамтамасыз етіліп отыр?
– Ата заңымызда «Мемлекетіміздің басты байлығы – адам және оның өмірі» деген сөз бар. Мен бұл қағидатты аяқ асты етуге құқығым жоқ. Сапа мен нәтиже үшін қызмет етіп жатсақ та, мамандармыздың денсаулық қауіпсіздігі алғашқы орында. Сондықтан бөлімге қарасты коммуналдық шаруашылық мекемелерінің ақауларды қалыпқа келтіретін мамандары қорғаныштық қасиеті жоғары бетперде, қолғап және антисептик сұйықтығымен қамтылған. Оны әрбір екі сағат сайын ауыстырып отыруға мүмкіндік жасалған.
– Коммуналдық бағыт – салғырттықты көтермейтін сала. Осындай қысылтаяң кезеңде халықтың көңілінен шығып, сапалы қызмет көрсету – бөлімге жүктелген басты міндет. Қалада аталмыш сала бойынша қандай ілкімді жобалар жүзеге асырылуда?
– Қаламызда биыл «Жұмыспен қамтудың 2020-2021 жылдарға арналған Жол картасы» бағдарламасы аясында ауыз толтырып айтарлықтай біраз байыпты бастамалар қолға алынуда. Бүгінде қала тұрғындарына «Қызылорда су жүйесі» мемлекеттік коммуналдық кәсіпорнының теңгеріміндегі 112 ұңғыма арқылы тәулігіне 83 мың текше метр ауыз су берілуде. Таза, әрі сапалы тіршілік нәрі – Қызылжарма жер асты суы өндіріледі. Сондай-ақ, карантинге қарамастан кей нысандар күрделі жөндеуден өтіп жатыр. Өйткені, уақыт күттірмейді. Тозығы жеткен, сапасы сын көтермейді. Халықтың қажеттілігі бірінші орында болғандықтан, жөндеу жұмыстарын жүйелі қолға алып отырмыз. Мәселен, «Арай», «Шымбай», «Ақмешіт», «Мерей», «Шұғыла» ықшам аудандары бойынша трансформаторлық қосалқы станциялар, көппәтерлі тұрғын үйлер арасындағы кабель желілеріне күрделі жөндеу қызу жүруде. Трансформаторлық қосалқы станциялардан шығатын желілер, электр әуе желілері жаңғыртылуда. Қосалқы станциядағы трансформаторлық ақауларды жоюды оқшаулау, тазалау жұмыстарын дер кезінде іске асырып жатырмыз. Саяхат шағын ауданында жаңадан салынған электр желілеріне абоненттер қосылып жатыр. Қаланың шет аймақтары да назардан тыс қалған жоқ. Қызылжарма, Титов, Гагарин, КБИ, Шанхай шағын аудандарында 146 шақырым электр желісі жөнделуде. Тағы 8,1 шақырым трансформаторлық қосалқы станцияларалық желісі жөнделді. Бүгінде электр қуатын тұтынушы абоненттерден тәулігіне 30-дан астам өтінім қабылданып, толығымен қалпына келтірілуде. Мұндай игілікті істер Тасбөгет кентінде де көрініс табуда. Ұзындығы 19 шақырым трансформаторлық қосалқы станциялар арасындағы әуе желілеріне және 5 дана трансформаторлық қосалқы станциядан шығатын 15 шақырым желіге күрделі жөндеу жұмыстары жүргізілуде. Бұған қоса, 3,5 шақырым трансформаторлық қосалқы станциялардан шығатын әуе желілері мен 4 дана трансформаторлық қосалқы станция жөнделді.
Сонымен қатар, бүгінгі күнге дейін Қазақстан Республикасы Үкіметінің «Тұрғын үй коммуналдық шаруашылығын жаңғыртудың 2011-2020 жылдарға арналған» бағдарламасы аясында 124 көпқабатты тұрғын үй жөндеуден өтті. Ал, ағымдағы жылы осы бағдарлама аясында 32 көпқабатты тұрғын үй дәл осындай бастаманың игілігін көріп үлгерді. Алдағы уақытта облыс орталығын абаттандырумен қатар 200-ден аса көшеге орташа және күрделі жол жөндеу жасалады. Ұзын саны 68 көшеге жаяу жүргіншілер жолы салынады. Мұның алғашқылары өз жұмысын бастап та кетті. Сондай-ақ, 30 ойын алаңы салынып, 70 аялдама орнатылады. Аталған жоспарлы шаралар кезең-кезеңімен жүзеге асады.
– Қазір тұрғындар тарапынан қай мәселе бойынша арыз-шағымдар жиі түсуде? Карантин талаптарына қарамастан олардың базынасы қалай қанағаттандырылуда? Бұл тұрғыда онлайн байланыстың қауқары қалай?
– Жалпы, коммуналдық сала бойынша тұрғындардан жол, ауыз су және кәріз су, қоғамдық көлік, мемлекеттік тұрғын үй қорынан пәтер алу мәселелеріне қатысты сауалдар өте көп түседі. Мүмкіндігінше сауал иелеріне түсіндірме беріледі және шешуге тырысамыз. Бұл жұмыстар карантинге қарамастан қанағаттандырылуда. Қазір онлайн байланыстың деңгейін жоғарылаттық. Әлеуметтік желілер арқылы түскен сауалдар мен өтініштер қаралып, олардың орындалуы барысы туралы дер кезінде кері байланыс жасалып, тиісті желіде жарияланады. Осы тұрғыда бір мәселені атап өткім келеді. Әкімдіктің қатысуынсыз-ақ шешімін табуға болатын кез келген ұсақ-түйек мәселені әлеуметтік желіге шығарып, түймедейді түйедей етуді шектеуді кейбір тұрғындар ескерсе деймін. Қайткенмен, халық жауапкершілікті өздері де түсінуі қажет қой деп ойлаймын.
– Мәселен?..
– Қарапайым мысал: Есік алдындағы тұрмыстық қатты қалдықты өздері тастап, оны өздері әлеуметтік желіге жариялайды. Себебі, халық арасында «Кез келген кемшілікті әкімшілік түзету керек, әкімдік жасау керек» деген теріс пікір қалыптасқан. Негізінде, қолданыстағы заңнамаларға сәйкес, әрбір тұрғын қоқыс жинайтын жәшіктер орналастыруы және арнайы мамандандырылған мекемемен келісімшартқа отыруы қажет. Сондықтан, дана халқымыздың «Сана тазармай – қала тазармайды», «Тазалықты сақтау – ортақ міндет» деген аталы сөздерін ұстана отырып, тұрғындарды санитариялық тазалық жұмыстарын бірлесіп атқаруға шақырамын.
– Тұрғындарды толғандырған тарифтің тұрақтылық деңгейі қандай?
– Тарифтік саясатты бақылайтын арнайы құзырлы органдар бар. Коммуналдық қызмет көрсетуші заңды тұлғалардың техникалық-экономикалық жағдайы зерделене келе тариф саясаты қалыптасады. Демек, тарифтерді бекіту мемлекет тарапынан қатаң бақылауға алынып отыр деген сөз.
– Жаз болса, көпқабатты үйдің 5 қабатына судың жеткілікті мөлшерде көтерілмеу мәселесі әлі де өзекті болып отыр. Биыл бұл мәселенің күрмеуі қалай тарқатылуда?
– Сұрағыңыз орынды. Дегенмен, биылғы жылы бұл мәселе өз шешімін табуда. «Қызылорда су жүйесі» мемлекеттік коммуналдық кәсіпорны тарапынан қаламызда қайта жаңғыртудан өткізілген ауыз су желілерін іске қосып, көпқабатты тұрғын үйлерге берілетін ауыз су қысымы көтерілді. Бүгінгі таңда жоғарғы қабаттарға ауыз су тұрақты берілуде. Дегенмен, кей жағдайларда көпқабатты тұрғын үйлердің ішкі ауыз су жүйелерінің тозығы жету салдарынан ауыз су өз дәрежесінде берілмей қалып жататын кездер болатынын жасырмаймын. Осы бағытта тұрғындар басқару органдарымен бірлесе отырып, ішкі жүйелерге жөндеу жұмыстарын жүргізуді тікелей өз міндетіне алуы тиіс.
– «Қамданған қапы қалмайды»... Алдағы қыстан қысылмай шығуға дайындық барысы қалай?
– «Қыстың қамын жаз ойла». Бұл – біздің саланың ұстанған бұлжымас қағидаты десек болады. Қазіргі таңда басқару органдарымен бірлесе отырып, көпқабатты тұрғын үйлердің ішкі инженерлік жүйелеріне талдау жұмыстары жүргізілуде. Ауыстырылуға қажет инженерлік жүйелерге жөндеу жұмыстары сол үйдің тұрғындарымен бірлесе атқарылатын болады. Жылдағы тәжірибе бойынша алдағы жылу маусымына дайындық бүгінде тыңғылықты түрде бастау алып үлгерді.
– Шіліңгір шілденің аптап ыстығында шөп басы қозғалса болды, ақ шаңдақ бұрқ етіп көтеріліп, қала көшелерін кезіп кете баратынын жасырып қайтеміз? Десе де, қала тазалығы әсемдіктің әліппесі десек қателеспейміз. Осы бағытта не айтар едіңіз?
– Қаламыздың тазалығын ұйымдастыру және үйлестіру бөлім жұмысының негізгі бағыттарының бірі. Осы тұста тағы да астын сызып, екінші мәрте қайталап өткім келеді. Қала тазалығы мен ондағы түйткілді мәселелерге тек арнайы мекемелер жауапты деу – қате түсінік. Себебі, ортақ іске әрбір тұрғын, әрбір азамат мүдделі болуы тиіс. Дегенмен, сала мамандары да қарап отырған жоқ. Бөлімге қарасты «Қызылорда тазалығы» ЖШС тарапынан арнайы техникалармен күнделікті тұрмыстық қатты қалдықтарды шығару, жинау және әкету жұмыстары өз дәрежесінде ұйымдастырылуда. Ал, қала көшелеріне бей-берекет қоқыстарды тастап кететін тұрғындарға түсіндірме жұмыстарын жүргізу мақсатында арнайы рейдтік шаралар тұрақты түрде жүргізілуде.
– Қаланы көркейтіп, көше сәнін аша түсетін сәулеттік жобалар аясында биыл қандай жаңашылдықтар бар?
– Қолданыстағы бюджеттік бағдарламаларға сәйкес, аталған жұмыстар қалалық сәулет және қала құрылысы бөлімі арқылы жүзеге асырылуда. Өздеріңіз де байқап жүрген боларсыздар, көпқабатты тұрғын үйлер сырланып, модернизациядан өтуде. Көше келбеті де жасана түскен. Тек әрі қарай жасалған дүниелерге жанашырлық білдіріп, күтіп-баптауда жауапкершілік танытсақ мұндай ілкімді істер өз жалғасын таба бермек.
– Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрінің бұйрығымен коммуналдық қызметтерді жеткізушілердің шығындарын өтеу қағидалары бекітілгені белгілі. Аталмыш қағидат бойынша бекітілген 15 мың теңгенің игілігін қанша қызылордалық көрді?
– Төтенше жағдай кезеңінде коммуналдық қызметтерді жеткізушілердің шығындарын өтеу ережесіне сәйкес, коммуналдық қызметтерді көрсетушілерде жеке шоттары болған кезде коммуналдық шығындарды өтеуге құқығы бар адамдардың арнайы санаттары бекітілгенін білесіздер. Олардың қатарында 1,2,3 топтағы мүгедектері, Ұлы Отан соғысының қатысушылары және оларға теңестірілгендер, көп балалы отбасылар мен өзге де мұқтажды санат бар. Осы ережеге сәйкес тіркелген азаматтардан өтінім қабылдау жұмыстары 2020 жылдың 5 мамырынан басталып, 25 маусымда толығымен аяқталды. Аталған мерзім ішінде қала бойынша барлығы 39517 өтінім келіп түссе, оның ішінде 36618 өтінім мақұлданды.
– Тұрғын үйдің жайлы, жылы болғанын, төбеден су ақпағанын, саңылаудан жел соқпағанын кім қаламайды дейсіз? Жарна төлемейтін, пәтерлерін, ортақ дәліздерін күтіп ұстауға жүрдім-бардым қарайтын тұрғындардың жауапкершілігі қандай деген сауал қойылса, олардың ортақ мүлікті күтіп-ұстау және жөндеу міндеттеріне салғырттық, масылдық пиғылмен қарайтыны жасырын емес. Осы орайда тұрғындарға айтарыңыз болса...
– «Тұрғын үй қатынастары туралы» ҚР Заңының 32 бабының 1 тармағына сәйкес, «Пәтерлердің, тұрғын емес үй-жайлардың меншік иелері кондоминиум объектісінің ортақ мүлкіне ағымдағы және күрделі жөндеу жүргізуді қоса алғанда, кондоминиум объектісінің ортақ мүлкін күтіп-ұстау және оның қауіпсіз пайдаланылуын қамтамасыз ету жөніндегі шараларды қолдануға міндетті» екені аталған. Бұл ретте тәжірибе көрсеткендей, тұрғындар кондоминиум нысандарын басқару органдарымен көрсетілетін қызметтерге қанағаттанбайтындығын атап өту керек. Ал, аталмыш органдары тұрғындар тарапынан көрсетілетін қызметтерге төленетін төлемдер тиісінше төленбейтіндігін алға тартады. Осылайша екі жақта түсінбеушілік орнаған.
Ал, алдағы уақытта пәтер иелері кооперативтерінің (ПИК) орнына мүліктің меншік иелері бірлестігі (ММИБ) дейтін жаңадан коммерциялық емес ұйым құрылады. Бұл өзгеріс тұрғын үй коммуналдық шаруашылығы саласын реформалауға, әрі «Тұрғын үй қатынастары туралы» ҚР заңын жетілдіруге бағытталған. Сондықтан пәтер иелері кооперативтері 2022 жылдың 1 шілдесіне дейін жұмысын атқарады деп жоспарлануда. Одан кейін оның орнына көппәтерлі тұрғын үйді басқарудың екі түрінің бірі келеді. Көппәтерлі үйлер заңды тұлға ретінде ММИБ (мүліктің меншік иелері бірлестігі), ал, заңды тұлға құрғысы келмесе, жай серіктестік ретінде қызмет етуіне болады. Бұрын ПИК басшылары пәтер иелері атынан сөйлейтін, әрі қызмет көрсететін компаниялардың орнына өздері қызмет көрсететін. Қызметтеріне өздері баға беріп, өз жұмыстарын қабылдап, өзіне ақша төлейтін. Тағы бір мәселе, пәтер иелері кооперативінің қарауындағы үйлер көбейіп кетті. Олар он бес, жиырма шақты үйге дейін біріктіріп алды.
– Демек, «Даудың басы Дайрабайдың көк сиыры» дегендей, екі жақты түсінбеушілік осы жерден бастау алатын болып тұр ғой?
– Иә, сөзіңіздің жаны бар. Тұрғындар төлеген ақшалары қайда кетіп жатқанын ПИК-тен сұраған кезде, ол ақша басқа үйлерді жөндеуге жұмсалып жатқанынан хабардар болған. Өйткені, олар үшін қаржы ортақ, әр үйдің ақшасын бөлек-бөлек жинап отырмайды. Қаражатты бөліп-жармай, қарамағындағы 15-20 үйдің мәселесін кезек-кезегімен шешіп отырады. Осылайша тұрғындар арасында «Ақшамыз неге өзімізге жұмсалмайды?» деген сауал туындайды. Осындай кикілжіңдердің алдын алу үшін әр үйдің өз шоты болуы керек. Яғни, тұрғындар өз үйінің шотын, ақша қайда жұмсалып жатқанын көруге тиіс. Сондай-ақ, жергілікті атқарушы билік өкілдері шұғыл жөндеуді қажет ететін үйлерге арналған жобалық-сметалық құжаттар әзірлеуге тиіс. Содан кейін, олар жөндеу жұмысын жүргізетіндігі туралы сол үйдің тұрғындарымен келісімге қол қояды. Қазақстанның тұрғын үй құрылыс жинақ банкінде қаржы жиналады. Тұрғындарға екі есепшот – жинақтаушы және қолданыстағы шот келеді. Қолданыстағы шоттан қазір алып отырған қызметтер үшін төленеді, ал жинақтаушы шот – сіздің үйіңіздің зейнетақы қоры тәрізді болады. Ондағы қаражат тек үйдің жөндеу жұмыстарына ғана жұмсалады. Бұл тетіктер алдағы уақытта іске қосылатын болады.
Міне, өзіңіз көріп отырғандай, бөлімнің жұмысы халықпен тығыз байланыста. Бөлім функциясының қай бағытын алсаңыз да халықтың тұрмыс-тіршілігін жақсартуға бағытталған. Ілік іздей берсеңіз, не нәрседен де ши шығары анық. Ал, оң нәтиже, өнімді еңбек қашанда бірліктің, жұмыла көтерген тірліктің арқасында келетін дүние. Сондықтан, атқарылып жатқан жұмыстарға тұрғындар тарапынан қолдау білдіріліп, тіпті қажеттілік туындай қалса, «сенің жұмысым, менің жұмысым» деп жікшілденбей, үлкен түсіністікпен, бірлесіп еңбек етуге шақырамын. Ортақ мүлік, ортақ мүдде – осы.
– Уақыт бөліп, әңгімелескеніңізге рақмет!
Сұхбаттасқан
Бағлан ТІЛЕУБЕРГЕНОВА